Wzrost eksportu borówek do USA o 4500%. Jak to jest możliwe!

W przeciągu ostatnich kilku lat liderem w zakresie eksportu borówki do USA (największego na świecie konsumenta tych owoców  przeliczeniu na statystycznego mieszkańca) stało się Peru. W tym sezonie szacuje się, że eksport owoców z Peru wzrośnie o 59% względem minionego roku, a największym krajem docelowym dla niebieskich jagód są Stany Zjednoczone.

Jak podaje Agronometrics eksport peruwiańskich borówek w do początku października tego roku osiągnął już poziom 112 078 ton, podczas gdy w analogicznym okresie poprzedniego roku wynosił 70 339 ton. W ten sposób Peru już trzeci sezon z rzędu utrzymuje statut największego eksportera borówek na świecie, wyprzedzając tym samym Chile.

W ciągu ostatnich 6 lat Stany Zjednoczone zwiększyły import peruwiańskich borówek o 4500%, osiągają w 2020 roku poziom blisko 60 000 ton. Wynika to z rosnącej skali produkcji borówek w Peru i coraz większymi plonami z założonych w tym kraju plantacji. Październik to miesiąc gdy duże ilości trafiają na rynek USA – w samym tylko 41 tygodniu, poziom dostaw peruwiańskich borówek na amerykański rynek wyniósł blisko 8500 ton.

Pod względem dostaw borówki do USA, Peru konkuruje z kilkoma innymi krajami. Największymi rywalami są Chile i Meksyk, ale dostawy z tych krajów zaczynają się nieco później niż z Peru. W podobnym okresie dojrzewają borówki w Argentynie ale wolumen produkcji w tym kraju nie jest jeszcze zbyt wysoki. Peru zaczyna eksport borówki w 31 tygodniu roku (początek sierpnia) a kończy w 13 tygodniu (koniec marca). Jest zatem w stanie zapewnić ciągłość dostaw borówki przez 7 miesięcy w roku.

Całkowity eksport borówek z Peru w sezonie 2020/21 wyniósł 166 706 ton a jego wartość oszacowana została na 1021 mln $. Daje to średnią wartość sprzedaży tych owoców wynoszącą  6,12 $/kg. W sezonie 2021 całkowity eksport peruwiańskich borówek może osiągnąć poziom 200 000 ton co oznaczałoby 25% wzrost względem minionego okresu. Głównymi odbiorcami borówek z Peru są Stany Zjednoczone (53%), następnie Holandia (27%) i Chiny (10%). Najwyższe ceny uzyskiwane w zakresie eksportu do Chin (6,5-8 $/kg), z kolei najmniej za niebieskie jagody płacą odbiorcy z Holandii (4,5-6 $/kg), podczas gdy ceny sprzedaży do odbiorców z USA utrzymają się na dość stabilnym poziomie wynoszącym 5-7 $/kg.