Jaka będzie przyszłość uprawy borówki w Europie?

W ostatnich latach borówki w wielu krajach stały się powszechnym produktem na sklepowych półkach, dostępnym praktycznie przez cały rok. Dlaczego? Bo są smaczne i zdrowe – konsumenci chcą je kupować, detaliści chcą je sprzedawać, a plantatorzy chcą je uprawiać. To wszystko brzmi prosto. Gdy spojrzy się na inne kategorie owoców, takie jak kiwi i awokado, kluczem do ich sukcesu jest przywiązanie konsumentów – sięgają po nie, bo wiedzą co kupują. Tak nie zawsze jest jeszcze z borówkami, gdzie jakość owoców jakie trafiają do rąk konsumentów jest często zróżnicowana. Czy powinniśmy to zmienić?

 

Trend wzrostowy w produkcji, ale …

Szacuje się, że w Europie wzrost konsumpcji  borówki wyniósł + 23%  pomiędzy rokiem 2020 a 2019. Trzeba jednak sobie uzmysłowić, że tylko jedna ciężarówka jagód złej jakości wystarczy, aby rozczarować 150 000 konsumentów. Badania konsumencie potwierdzają zaś, że tacy rozczarowani jakością owoców konsumenci przestaną je kupować przez kolejnych 6 tygodni (ci którzy kupują regularnie), lub nawet 10 kolejnych tygodnie w przypadku osób, które po raz pierwszy zdecydowały się na zakup borówki.  Dlatego najlepszym sposobem na rozwój tej kategorii jest oferowanie konsumentom owoców jak najlepszej jakości – mówi Hans Liekens, dyrektor handlowy Fall Creek EMEnA.

Chrupkość borówki staje się bardzo ważnym kryterium zakupu i daje pozytywne doznania dotyczące niebieskich jagód

Z włoskich badań wiemy, że „croccante” (chrupiący) to główny atrybut wymieniany na etykietach żywności sprzedawanej we Włoszech. Kluczem do sukcesu jest zatem wybór właściwych odmian. Tymczasem gro starych odmian, takich jak ‘Chandler’, ‘Bluecrop’, ‘Elliott’,… nie jest w stanie sprostać wymaganiom współczesnym wymaganiom łańcucha dostaw świeżych owoców. Są one bowiem dostarczane bardzo często do odbiorców na odległych rynkach, czy to w Europie czy nawet w Azji. Tak „podróż owoców wiąże się z czasem, gdzie niekiedy mija nawet 30 dni o d momentu zbioru do czasy gdy znajda się na stole konsumenta. Współczesne odmiany muszą te wymagania spełnić. Poza tym konsumenci preferują jagody o dobrym smaku (nic dziwnego) i najlepiej jednolitym rozmiarze, tak jak w innych świeżych kategoriach, poszukiwana jest stała, jednolita jakość.

Standard „banana”

Na wielu rynkach np. w Niemczech, czy Wielkiej Brytanii, widać już teraz rozwój kategorii jakościowych  (dobra / lepsza / najlepsza lub linia premium) co jest ściśle związane z ceną końcowa produktu dla konsumenta. Płaci więcej, ale wie za co i ma pewność, że nie dozna zawodu, po otwarciu punetki w domu. Plantatorzy i dostawcy owoców też powinni zdawać sobie sprawę, że tylko najlepszej jakości owoce powinny trafiać do sprzedaży detaliczne, podczas gdy te mniej wartościowe można np. przeznaczyć do mrożenia czy innych form przetwórstwa. Tak np. dzieje się na chilijskim rynku borówki.

Rewolucja renowacji

Chilijski przemysł borówkowy musiał poddać się zmianom, by utrzymać swoją pozycję światowego dostawcy borówek na różne rynki. Obecnie nacisk kładzie się tam na jakość i produktywność, a nie na ilość. Jeśli chodzi o odmiany, to odbywa się tam „rewolucja renowacji”. Wiele powierzchni zostało odnowionych – stare odmiany zastąpiono nowymi, które są bardziej produktywne, mają bardzo dobry smak i co jest ważne dla chilijskich borówek (90% trafia na eksport) – dobrą trwałość pozbiorczą (shelf life). Tamtejsza branża borówkowa zrozumiała już, że są odmiany, na które w obecnym scenariuszu rynkowym nie ma już miejsca.

Chili zakazało eksportu 50 odmian, z których najbardziej znane są ‘Bluecrop’, ‘Chandler’ i ‘Eliott’. Nowe odmiany, takie jak ‘Valor’, ‘Cargo’, ‘Blue Ribbon’, ‘Top Shelf są teraz powszechnie sadzone, w miejsce odmian starszej generacji.

Pandemia – szansą czy zagrożeniem?

Epidemia Covid miała i  ma cały czas dramatyczny wpływ na nasze życie, zarówno pod względem zdrowotnym, jak i ekonomicznym. Patrząc na borówki, Covid powinien wpłynąć na branżę, chociaż większość analityków i ekspertów stwierdza, że ​​światowy przemysł jest póki co odporny na kryzys, bowiem oferuje produkty zdrowe i potrzebne ludziom. Warto tu jeszcze nadmienić, że całkiem niedawno opublikowano wyniki nowych badań (Circles – USA – 2020) które potwierdziły, że spożywanie borówek obniża ryzyko choroby Alzheimera oraz demencji, a także cukrzycy typu 2.) To daje kolejną solidną podbudowę dla borówkowego biznesu na całym świecie!  

Więcej ciekawych informacji o borówkowym rynku, trendach i tendencjach w uprawie i handlu już wkrótce na IX Międzynarodowej Konferencji borówkowej (3-4 marzec 2021).